Aan de Messiah gaan naast COV Laudando meewerken:
Orkest: Barokensemble Eik en Linde, sopraan: Margreeth Rietveld, alt: Merel van Schie ,tenor: Han Warmelink, bas: Sven Weyens

Barokensemble Eik en Linde
Het ensemble, opgericht in 2000 ter gelegenheid van een concert in de bovenzaal van het gelijknamige café in de Amsterdamse Plantagebuurt, bestaat uit professionele musici die elkaar gevonden hebben in hun liefde voor de barokmuziek en hun streven deze uit te voeren op een manier die zoveel mogelijk recht doet aan de bronnen. Zij spelen op authentieke instrumenten of kopieën daarvan. Artistiek leider en concertmeester is Franc Polman. Behalve in de thuisbasis Amsterdam wil Eik en Linde vooral optreden in kleinere plaatsen op karakteristieke locaties. Het ensemble treed ook regelmatig op met vocale ensembles. De periode 2016 – 2018 staat in het teken van L’Estro Armonico van Vivaldi. In vier verschillende programma’s met de titels ‘Vivaldi in de Winter’, ‘Vivaldi in de….’, worden alle 12 concerten voor één, twee en vier violen uit deze bundel ten gehore gebracht. In het voorjaar van 2017 produceerde Eik en Linde voor het eerst een ‘eigen’ Matthäus Passion met uitvoeringen in Enkhuizen en Monnickendam. In 2018 komt daar nog een uitvoering in Leeuwarden bij en het ensemble hoopt hiermee in deze plaatsen een traditie voort te zetten.

Sopraan Margreet Rietveld (1988) behaalde in juli 2011 haar bachelor diploma hoofdvak Klassieke Zang aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle, als studente van Lodewijk Meeuwsen en Riekje Bakker. Na haar studie studeerde ze een periode bij Harry van Berne en Heleen Koele, momenteel wordt Margreet gecoacht door Pieter van Breugel.
Margreet verleent regelmatig medewerking aan concerten, cd-, tv- en radio-opnames. Zo was ze al te horen in vrijwel alle grote oratoria van Bach (Matthäus- en Johannes-Passion, Magnificat, Weihnachtsoratorium en Hohe Messe), Händel (Messiah), Haydn (Die Schöpfung), Brahms (Requiem), Mendelssohn, Schubert, Bruckner, Vivaldi en Mozart.
Margreet maakt deel uit van diverse professionele ensembles als kamerkoor Ars Musica o.l.v. Patrick van der Linden, Cappella Amsterdam en Collegium Vocale Gent.
Als soliste nam Margreet deel aan masterclasses van Barbara Hannigan, Meribeth Dayme en Barbara Schlick. Als zangpedagoge is ze verbonden aan de koorschool van stichting Ars Musica, daarnaast heeft zij een aantal privéleerlingen.

Merel van Schie
Alt-mezzo Merel van Schie heeft een brede muzikale achtergrond. Op zesjarige leeftijd kreeg zij haar eerste vioollessen, tien jaar later stapte zij over naar de altviool en studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Prunella Pacey, Richard Wolfe en Nobuko Imai. Inmiddels had zij haar liefde voor het zingen ontdekt en studeerde zij, eveneens aan het Utrechts Conservatorium, bij Henny Diemer. Sinds kort wordt zij gecoacht door Marjan Kuiper.
Zij volgde de operaklas van Monique Wagemakers en masterclasses bij o.a. pianist Rudolf Jansen, zangers Mark Tucker, Henk Smit en Peter Kooij en regisseuse Jeannette Aster.
Merel soleert veelvuldig in concerten en oratoria en zong al tientallen kantates. Op haar repertoire staan onder meer de Mattheüs en Johannes Passion, het Weihnachts Oratorium en de H-moll Messe van Bach, de Messiah van Handel, het Requiem van Mozart, evenals meer romantisch repertoire zoals het Stabat Mater van Szymanowski. Ook zong zij in producties van opera’s van onder anderen Handel, Monteverdi, Purcell en Mendelssohn. Onlangs vertolkte zij het bijzondere werk ‘Nuestra Señora de la Soledad’ voor alt, altviool en koor van de Belgische componist Vic Nees.
Merel soleerde al enige malen in Duitsland in de Matthäus Passion. De Rheinische Post schreef: ‘die Altistin Merel van Schie überzeugte durch eine grosse Innigkeit und Empathie ihres Vortrages’. Dit jaar zong zij de alt-aria’s bij de uitvoeringen van de Matthäus Passion van de Nederlandse Bach Academie o.l.v. Hoite Pruiksma.

Han Warmelink, tenor
Han Warmelink (1963) is een actief tenorsolist die met diverse vocale en instrumentale gezelschappen samenwerkt, met name in werken uit de renaissance en de vroege barok.
Tot zijn vaste solorepertoire behoren de passies en oratoria van Schütz en tal van composities uit de Noordduitse school, zoals de cantatecyclus Membra Jesu Nostri van Buxtehude.
Han soleert veelvuldig in de cantates en het Magnificat van Bach en vertolkt de evangelistenpartij in diens Johannes Passion.
Han maakt voorts deel uit van enkele vocale gezelschappen: het kwintet Sequens, ensemble Josquin Desprez olv André Cats, Capella Frisiae en het Vlaamse Currende olv Erik van Nevel.

Bariton
Sven Weyens (°1974, Antwerpen) behaalde in mei 2016 zijn master klassieke zang met grote onderscheiding aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Hij is ondertussen een veel gevraagd bas-bariton in binnen en buitenland. Zo trad hij meermaals op in de kamermuziekserie van het Residentieorkest en was in de zomer van 2014 te horen in „ Von Fischer und seiner Frau” van Otmar Schoeck, een opera jubileum-productie van Opera Op Zak tijdens het grachtenfestival. In november 2014 trad Sven Weyens op met Dover Beach van Samuel Barber live voor NPO 4. Hij vertolkte in januari 2015 bij de Nederlandse Opera Academie de rol van Bartolo in een productie van Le Nozze de Figaro en vertolkte in Festival Opera Aan Zee de rol van Don Alfonso in Cosi fan Tutte. Verder vertolkte hij oa de rol van Mozes in Israelieten in der Wüste van CPE Bach en zong hij de arias uit de Matheuspassie en Johannespassie van J.S. Bach met de Noord Nederlandsche Bach Academie. Afgelopen zomer trad hij op in Crappone sur Arzon, wederom in Le Nozze de Figaro en in November 2016 maakte hij zijn debuut tijdens de Martinu Festtage in Basel en Luzern in de rol van Bobby uit Mahagonny Songspiel van Kurt Weil in een regie van Jiri Menzel.

Sven Weyens is van oorsprong cellist en is vast lid van het Residentieorkest. Hij legde zich naast zijn orkestwerk toe op kamermuziek en trad als cellist op met  o.a. het Josef Aschtak Trio, waarmee hij tournees maakte door Portugal en Amerika. De brede muzikale ervaring die hij verwierf als cellist drukt zich uit in zijn zingen.

Uitleg over de Messiah teksten